Friday, December 11, 2009

copy n paste jer...hehehee


Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernahdidatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selaluberkerut.Dengan murung lelaki itu mengadu,"Tuan Guru, sepanjang hidupsaya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lainsudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudahmengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapimengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?" Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan rubahlah romanmukamu. Kau tahu, Rasulullah SAW adalah penduduk dunia yang miskinnamun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah SAW, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. Mulai hari itu, wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengansabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untukberkeluh kesah. Keserasian selalu dijaga. Sikapnya ramah,wajahnya senantiasamengulum senyum bersahabat. Roman mukanya berseri. Tak heran jika Imam Hasan Al Basri berpendapat, awal keberhasilan suatupekerjaan adalah roman muka yang ramah dan penuh senyum.Bahkan Rasulullah SAWmenegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya. Demikian pula seorang suami atau seorang isteri. Alangkah celakanya rumahtangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Begitu juga celakanya persahabatan sekiranya dikalangan mereka saling tidak berteguran. Sebab tak ada persoalanyang diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan ketegangan. Dalamhati yang tenang, pikiran yang dingin dan wajah cerah, Insya Allah, apapunpersoalannya nescaya dapat diatasi. Inilah yang dinamakan keluarga sakinah,yang didalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang



0 comments:

 

SALAM N HELLO SEMUA! Copyright © 2009 Black Brown Art Template by UcHiHa LiSaSuKe